2 مارس 2023- مطالعه ای که اخیراً در مجله Nutrients منتشر شده است، از اهمیت یک صبحانه پر انرژی حمایت می کند. این مطالعه نشان می دهد که اندازه ی صبحانه بزرگتر با شیوع کمترسندرم متابولیک (MetS) در بزرگسالان مرتبط است.

این مطالعه نشان داد که شیوع سندرم متابولیک در بزرگسالانی که بالاترین چارک اندازه صبحانه را می خوردند، 38 درصد کمتر از افرادی بود که در پایین ترین چارک قرار داشتند. اندازه ی بزرگ صبحانه با خطر به مراتب کمتر هایپرگلایسمی(نسبت شانس، 0.56) ، فشار خون بالا(نسبت شانس، 0.57)، و چاقی شکمی(نسبت شانس، 0.59) مرتبط بود.

علاوه بر این، صبحانه ی دیرهنگام (بعد از ساعت 9 صبح) و مصرف چهار وعده های غذایی یا بیشتر در روز با خطر بالاتر سندرم متابولیک مرتبط بود.

در سراسر جهان، روند و شیوع سندرم متابولیک، همراه با شیوع مقاومت به انسولین، چاقی و دیابت نوع 2 افزایش سریعی داشته است. عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی ناسالم، سبک زندگی کم تحرک و ژنتیک با افزایش شیوع سندرم متابولیک در ارتباط هستند.

صبحانه مهمترین وعده غذایی است و بسیاری از مطالعات اثرات مضر حذف صبحانه را بر نتایج سلامتی ارزیابی کرده اند. علاوه بر اندازه ی صبحانه، ترکیب درشت مغذی ها و کیفیت آن در سال های اخیر در رابطه با بیومارکرهای متابولیسم فردی، کنترل قند خون و سلامت قلبی متابولیک مورد مطالعه قرار گرفته است.

با توجه به پیشینه فوق، دکتر لیلا لوژان-باروسو و همکارانش از اسپانیا قصد داشتند به صورت مقطعی ارتباط بین اندازه صبحانه و شیوع سندرم متابولیک در بزرگسالان اسپانیایی را ارزیابی کنند.

این مطالعه شامل زیرمجموعه‌ای از 3644 شرکت ‌کننده از مطالعه ی آینده ‌نگر اروپایی در مورد سرطان و تغذیه در اسپانیا بود که بین سال‌های 2017 تا 2018 انجام شد. اطلاعات مربوط به کیفیت خواب، سبک زندگی، جمعیت شناختی و رژیم غذایی با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. در همان زمان، یک پرستار، داده های مربوط به فشار خون و داده های آنتروپومتریک را در یک مصاحبه ی شخصی چهره به چهره ثبت کرد.

سندرم متابولیک بر اساس تعریف ATPIII یا پنل سوم درمان افراد بالغ، با اندازه گیری سطح سرمی گلوکز، تری گلیسیرید و کلسترول، تعریف شد. این تیم ارتباط بین اندازه صبحانه و شیوع سندرم متابولیک را ارزیابی کردند. اندازه صبحانه به عنوان انرژی دریافتی از صبحانه/ کل انرژی دریافتی در روز ( 2000 کیلو کالری) محاسبه شد.

این مطالعه یافته های زیر را گزارش کرد:

· در این مطالعه، شیوعسندرم متابولیک40.7 درصد بود.

· میانگین اندازه صبحانه 306.6 کیلوکالری بود که 15٪ از کل انرژی دریافتی روزانه بود و 0.4٪ از افراد وعده ی صبحانه را حذف کرده بودند.

· شیوع سندرم متابولیک در افرادی که در بالاترین چارک اندازه ی صبحانه بودند، نسبت به افرادی که در پایین ترین چارک بودند(OR=0.62) کمتر بود.

· محققان هیچ تغییری در  نسبت های شانس تخمینی بر اساس جنسیت، زمان صبحانه و تعداد دفعات غذا خوردن در روز مشاهده نکردند.

محققان نوشتند: یافته‌های ما نشان می‌دهد که سایز بزرگ صبحانه با کل انرژی دریافتی روزانه و کاهش شیوع سندرم متابولیک، مرتبط است.

یافته‌ها بر اهمیت اندازه صبحانه به ‌عنوان یک استراتژی بالقوه برای کاهش شیوع سندرم متابولیک تأکید می‌کنند، زیرا زمان ‌بندی کافی وعده‌های غذایی و توزیع انرژی در طول روز در جوامع مدرن به راحتی امکان ‌پذیر نیست.

تحقیقات بیشتر در کارآزمایی‌های کنترل شده و تصادفی‌ یا مطالعات آینده‌نگر در جمعیت عمومی بزرگسالان برای تأیید نقش اندازه صبحانه در داشتن سندرم متابولیک مورد نیاز است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/larger-breakfast-size-tied-to-lower-risk-of-metabolic-syndrome-study-107854